Jevgenij
Morozov je běloruský
publicista a výzkumník, který se v roce 1983 narodil v Soligorsku,
avšak dnes žije
a publikuje převážně
ve Spojených státech. Zde Morozov působí
nejen v akademické sféře,
ale také jako jeden z editorů
tradičního liberálního
politického magazínu The New Republic. Mimo něj
se Morozovovy články
objevují i ve známých listech, jako jsou například
The New York Times, The Economist, The Wall Street Journal a dalších.
Morozov
zatím připravil dvě
knihy. V březnu tohoto
roku na trh uvedl publikaci To Save Everything, Click Here: The Folly
of Technological Solutionism, v níž
se zabývá velkými daty a jejich využitím
v politice, kultuře a
každodenním životě
lidí. Celosvětový ohlas
ovšem Morozovovi
zajistila už jeho knižní
prvotina, jíž je kniha
The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom. Autor se v ní
zabývá oblastí vztahu sociálních médií a autoritářských
režimů.
Morozov
se v knize vymezuje proti technooptimistickému názorovému proudu,
který zazněl i českými
médii. Jde o nadšené
myšlenky, jež
nekriticky tvrdily, že
internet a sociální média přispějí
k pádu autoritářských
režimů
po celém světě.
Autor postupně vysvětluje
jednotlivé aspekty vztahu internetu a autoritářských
režimů
a na příkladech dokládá,
proč je k internetu v
této oblasti nutno přistupovat
velmi kriticky.
Co je to láska?
Běloruský
publicista například
zmiňuje projev Hillary
Clintonové z ledna roku 2010, kdy Clintonová mluvila o „využití
síly propojení technologií“. Americká politička
prohlásila: „Dejme tyto technologie do rukou lidí po celém
světě,
a ti je použijí k
vylepšení demokracie a
lidských práv.“ Morozov proti naivnímu přístupu
Clintonové argumentuje nejvyhledávanějšími
slovy v ruských vyhledávačích,
mezi nimiž nejsou spojení
„co je to demokracie?“ nebo „jak chránit lidská práva“,
ale „co je to láska?“ nebo „jak zhubnout?“ Lidé podle
Morozova nemají zájem o politiku, ale raději
vyhledávají zábavu.
Jedním
z největších
témat knihy je íránská revoluce v roce 2009, o níž
mnohá média a odborníci hovořili
jako o revoluci, která by neproběhla
bez mikroblogovací sociální sítě
Twitter. Morozov ovšem
upozorňuje, že
jen velmi malá část
uživatelů
této sítě se skutečně
nacházela v Íránu a že
by se lidé o dění v
ulicích dozvěděli
i bez Twitteru. Vláda navíc záhy začala
využívat Twitter k
lokalizaci protistátních živlů,
podobně pak ve svůj
prospěch dokázala využít
rovněž místní
blogosféru.
Kopírky,
faxy a chytré telefony
The
Net Delusion má pro české
čtenáře
zajímavý přesah. V
jedné z kapitol totiž
autor analyzuje časté
srovnávání pádu dnešních
autoritářských režimů
a protestů s rokem 1989 a
s tehdejším pádem
režimů
různých států
bývalého východního bloku, do nějž
patřilo i Československo.
Někteří
publicisté tyto události spojují a píší
o tom, že virální videa
a příspěvky
na blozích jsou dnešní
obdobou samizdatů.
Kopírky a faxy podle nich jsou technologickou obdobou dnešních
chytrých telefonů.
Morozov však upozorňuje
na tvrzení, že se
socialistický blok rozpadl spíše
kvůli ekonomickým
problémům a hlubokým
změnám v SSSR než
kvůli psaní samizdatů
a tvrdí, že podobně
tomu bude i v případě
dnešních revolucí. V
této oblasti tak autor srovnává argumenty technologických
optimistů a pesimistů,
což se mu daří.
S
přesahem do
socialistického Československa
Morozov pracuje rovněž v
kapitole The Opium of the Masses: Made in GDR, v níž
se zabývá s výzkumy provedenými na obyvatelích Německé
demokratické republiky. Ty došly
k závěrům,
že obyvatelé, kteří
mohli sledovat televizní programy ze západního Německa,
byli menšími kritiky
režimu než
lidé, kteří ke
kapitalistickým kanálům
neměli přístup.
Východní Němci navíc
spíše než
pořady o politice nebo o
novinkách v organizaci NATO sledovali seriály jako Dallas nebo
Dynastie. Jedním z důvodů
byl i fakt, že lidé
zprávám na západních stanicích nevěřili,
neboť očekávali,
že budou plné
propagandy stejně jako
socialistické kanály.
Češi
podobnou možnost snadno
sledovat zahraniční
pořady neměli,
a tak hledali svou formu úniku před
režimem jinde – v
seriálové produkci československé
televize, kterou možná i
s touto vidinou režim
hojně podporoval, což
však vedlo ke vzniku řady
kvalitních děl. Morozov
upozorňuje také na počet
disidentů v
Československu – podle
jeho zdrojů bylo na 15
milionů obyvatel v roce
1989 pouhých 500 disidentů
a Chartu 77 podepsalo jenom 2000 signatářů.
Internet je dvousečná zbraň
Svými
argumenty Morozov vyvrací také různá
další tvrzení, která
předkládají takzvaní
kyberutopisté. Píše
například o cenzuře,
blogování, slacktivismu, západních službách
a jejich vztahu k autoritářským
režimům
nebo o možnosti zneužití
dat uvedených na sociálních sítích a upozorňuje,
že na internet je nutno
pohlížet jako na
dvousečnou zbraň,
s čímž
musím souhlasit.
V některých částech mu však lze vytknout přílišné zjednodušování – třeba při srovnávání různých režimů bez hlubšího vysvětlení jejich specifik. Morozov také občas příliš paušalizuje a pracuje s názory jako fakty. Zde bohužel narážíme na absence kvalitních výzkumů v některých oblastech – vždyť Morozov nepředkládá výsledky svých výzkumů, jen se opírá o jiné autory a jejich závěry, a ty pak způsobem sobě vlastním komentuje.
V některých částech mu však lze vytknout přílišné zjednodušování – třeba při srovnávání různých režimů bez hlubšího vysvětlení jejich specifik. Morozov také občas příliš paušalizuje a pracuje s názory jako fakty. Zde bohužel narážíme na absence kvalitních výzkumů v některých oblastech – vždyť Morozov nepředkládá výsledky svých výzkumů, jen se opírá o jiné autory a jejich závěry, a ty pak způsobem sobě vlastním komentuje.
Díky
zjednodušování je kniha
dobře čitelná
pro všechny zájemce,
tedy ne pouze pro akademiky či
osoby s hlubším zájmem
o danou oblast, ale i pro pro běžné
čtenáře,
což dokládá fakt, že
neobsahuje žádné
poznámky pod čarou.
Hlavní přínos The Net
Delusion spatřuji v tom,
že mnoha nekritickým
obdivovatelům moderních
technologií Morozov otevřel
oči. Čtenáři
navíc mohli kritickým pohledem sledovat události Arabského jara,
které autor už v knize
neměl příležitost
okomentovat, a zamyslet se nad tím, zda internet také v těchto
případech sloužil
na obou stranách barikády.
Žádné komentáře:
Okomentovat